När ärkebiskopen kallar sitter ordföranden fast i Kauto.

Ärkebiskopen kallade in till hans årliga möte i Uppsala.

Denna gång var det barn och ungdomars rättigheter som stod i fokus. Givetvis fick Sáminuorra en VIP inbjudan, rättighetskåta och livsviktiga som vi är.
(VIP innebär alltså sjaskig buss med övernattande på ett golv i studentkorridor. grädden på moset är en redig korridorsfest med namnlappar)

Invigningen av mötet var väldigt intressant, Svenska kyrkan arbetar mycket ute i världen med barns rättigheter och möjligheter till utbildning, trygghet och att äta sig mätta.
Det var några reportage som vi fick följa, en som fastnade på min näthinna var lilla Etta Roberts som arbetat för familjens leverne, trafficking. Vilket är så sjukt fruktansvärt att Jannies ögon var tårfyllda ett bra tag efter.

Kronprinsessan och Drottningen Silvia var där, kronprinsessan fick en barnbibel- som även jag fick (tänkte ge den till onnevielle i julklapp. hehe).  Morgan Alling var konferencier, han hade en ganska svår barndom och kunde ge oss en insyn, med komik som hjälpmedel, i hur systemet verkligen fungerar . Dogge Doggelito uppträdde med en självskriven psalm. vilket var tjusigt.

En sak som fick mig att fundera till rejält efter seminariet som språkrättigheter och identitet, som Patricia Fjellgren (från samiskt språkcentra) deltog i som panelmedlem. Var hur konstigt det är egentligen, hur lite jag anser att Svenska Kyrkan verkligen gjort för oss efter deras ”ursäkt”. Detta är givetvis mina egna tankar och åsikter.

Men, efter att ha bett om ursäkt till samerna  för vad de utsatt oss för genom historien. Misshandel, språkberövande och stulna marker (tillsammans med staten då- som var kyrkan på den tiden) så har de gjort förvånansvärt lite för att ge oss tillbaks de som de stulit.

Misshandel, ok. Svårt att försöka stärka ett helt folk som nedvärderat sig själva och haft mindrevärdeskomplex som blev följden av det som de utsattes för. Metoder finns givetvis, men ganska komplex fråga.
Marken, Har inte kyrkan makten över nu.
Men språket. Vårt Stulna Språk.
Där kan de faktiskt sätta in resurser, göra det attraktivt att kunna Samiska. Sätta press och punga in pengar till skola, dagis, arbetslivet. Här kan de faktiskt göra mycket. Här kan de försöka ge tillbaks vad de bestulit oss på. Innan många av oss ens var födda. Svenska Kyrkan har resurserna, deras tomma ursäkt betyder ingenting innan försöker att ge tillbaks det man tog med våld. Det är hur man agerar som verkligen betyder något. Inte Tomma ord.

Det var dock inte meningen att detta skulle bli något hets-inlägg om orättvisor som vi utsatts för i det förflutna. Men det retade mig när det uppstod en debatt om hur det andliga språket försvunnit- tappats bort. Tappats bort.
 Konstigt det där, hur det kan ha tappats bort när folk blev brända på bål i kyrkans namn. Undrar varför svenska kyrkan inte vet något om eller utövar Det andliga språket.
Eh, ja… precis. Så jag återgår att berätta om mötet;)

Privat är jag ingen kyrklig person och det fanns många speciella filurer på plats. många psalmer sjöngs och fina rörelser kom med. Jag kan nog säga att jag var mer intresserad av de ministrar som bjudits in men som stack så fort de var färdiga i panelen, vilket var supersynd. Då jag gärna hade velat huggit tag i några, snackat lite skit över en kanna kaffe eller två. ni vet, inga konstigheter.

Summa summarum. Ärkebiskopen gillar jag skarpt. Han verkar ha sunda värderingar och är nog en människa som faktiskt skulle lyssna om man nådde ut på rätt sätt. Mötet var överlag väldigt intressant och Svenska Kyrkan har många projekt de kan vara stolta över. Men det finns mycket mer jobb kvar. Kanske då på Hemmaplan.

panelen med Patricia Fjellgren

Kongressen vars vi hängde i helgen.

Tack för mig.

Om janniestaffansson

Jag bor i Göteborg sen fyra år tillbaks, vars jag studerar kemi på universitetet. Uppvuxen i Storsätern (norra dalarna) och medlem i Idre Sameby. --Familjen-Träning-Bovtsh-resa-klimatfrågor-Språket-Vaajmoe-Skratta-Dansa-testa nya saker-Strosa-Vinter--
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

