Årsmöte, avsked och diverse skandaler

Nu har ett år gått sedan jag vann platsen som suppleant i styrelsen med en jordskredsseger. Det var ingen som ville ge förslag när positionen, där jag var på
förslag av valberedningen, öppnades för val.

Vad har jag då lärt mig under året? Ja, var ska jag börja? Jag ångrar absolut inte att jag ställde upp till val, det har varit roligt att se och lära sig hur styrelsen i det mest aktiva och fantastiska ungdomsförbund arbetar. Om bara våra toppolitiker skulle se och lära hur dessa eldsjälar arbetar hade de inte behövt höra lika mycket klagomål.

Jag har också insett att politik inte är något jag vill syssla med, jag tycker bättre om att bara glida. Det är så när man är lat.

Jag har därför bestämt mig för att avgå ifrån styrelsen ett år innan min mandatperiod utgår. Det beror mest på att jag inte längre kommer kunna ta mig tid för att uträtta något inom förbundet och anser det vara bättre att låta någon annan ta platsen och lära sig. Nu vet ni, kom ihåg att skrika ut era namn högt när vi når den punkten på dagordningen. Att sitta i styrelsen är något alla som har minsta undran om vad vi egentligen sysslar med borde göra.
Men jag uppmanar också medlemmarna att bli mer aktiva, det är inte så svårt som man kan tro. Ta bara kontakt och så kan styrelsen ge förslag och hjälp.

Vi pratade igår om att sameradion börjat fokusera mer på sensationsjournalistik/skvallerpress än på kritiskt granskande journalistik. Vilket ju är lite trist då utbudet på samiska nyheter är aningen begränsad. Jag har information från en väldigt pålitlig källa; Lars-Miguel Utsi (F.d Ordförande inom Sáminuorra)
använder speedos. Där har ni Sameradion, nu har ni rubriker för kommande veckor. Jag har dock ingen aning om vilket märke eller färg det är på badplagget.

Det här är nog det sista blogginlägget jag skriver här, om inte något oväntat skulle hända under helgen. Eller om budgetpresentationen blir utdragen kanske jag passar på att skriva ännu några rader.

Jag tackar för förtroendet ni hade för mig, även om ni kommer att ångra er när ni hör vad jag egentligen sysslat med under året.

Jag önskar er lycka till och kommer att hjälpa er i den mån möjligt, självklart syns vi igen nästa årsmöte.

All makt åt Sáminuorra, vår befriare.


– Pavva

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

