Det kom ett mail…

Hej,
Jag heter Jakob Padoan, och jag har en lite djärv förfrågan.

Jag bor i Skåne, jag har inte något samiskt påbrå, men jag är väldigt språkintresserad och tycker att samiska är väldigt fint. Dessutom vet jag, på grund av Sveriges något snedvridna skolundervisning, väldigt lite om samisk kultur. Eftersom det är väldigt stor brist på samiskspråkiga samer i Skåne, och eftersom jag är en fattig student som inte har råd med läroböcker i nordsamiska och sådant, så undrar jag om någon hos er kan hjälpa mig att komma i kontakt med någon som har samiska som modersmål och som skulle kunna tänka sig att prata lite nordsamiska med mig på skype, gärna någon gång i veckan.

Jag inser naturligtvis att det är ganska mycket begärt att ni skall ta er tid att hitta någon som orkar hjälpa mig att lära mig nordsamiska, men jag tänkte att det inte kunde skada att fråga. Jag förstår så klart om ni inte har tid att hjälpa mig. Om någon vill hjälpa mig, kan jag i utbyte erbjuda mig lära vederbörande italienska (mitt andra modersmål) eller franska, om det är något som intresserar.

Tackar för din tid!

Jakob Padoan

Hör av er till info@saminuorra.org om ni vill kontakta Jakob!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det kom ett mail…

  1. Britten skriver:

    Hej, jag vill rekommendera Gulahalan på Utbildningradion, där kan man lära sig en del, höra uttal m m. Det kan vara nått för honom att börja med eller som ett komplement till att nån samisk ungdom hjälper honom.

Kommentera

