Jijnjevaerie och rovdjurstryck

Att vara ung renskötare idag innebär inte bara ett liv med det man värdesätter högst- renen.
Hur underbart de finaset av dagar än kan vara med vårsolen och kalvande vajor, vårflytter med lugna hjordar över fjäll och genom dalar, sovandes i en koja till med sprakande eldar, så är det alltid så fruktansvärt hjärteskärande då man hittar sina renar dödade av rovdjur, påkörda av bilar (eller även i vissa fall överkörda med skoter..). 
Jag lider med dem som om det vore min egen eller min familjs renar. Att vara uppvuxen inom renskötseln innebär att man alltid sätter renen i första rum. Familjen kommer sen och det är inget konstigt med det. Hade det varit tvärt om tror jag inte att man skulle kunna leva som renskötare. Då kan man kanske förstå hur nära man kommer dessa djur, och vilken plats de har i ens hjärta..
Att hitta sin egen ren dödad eller skadad av rovdjur är något som känns långt inne i benmärgen. Att då vara renskötare i Jijnjevaerie just nu kan jag inte ens föreställa mig.
 Det är ett av de björntätaste områdena och med mycket högt lodjurstryck.  

Idag har det publicerats ett pressmedelande om en rapport från SSR och jijnjevaerie sameby.
”Samebyn slaktade 99 renar 2009/2010. Under 2010/2011 har hittills 532 renar slaktats.” Det är ett antal som är så litet att man inte ens kan föreställa sig det.
Läs artikeln här; http://op.se/krokom/1.2931130-jijnjevaerie-sameby-haller-pa-att-kollapsa

Läs även här; http://op.se/krokom/1.2928498-vill-inratta-kriskommission-for-sameby
Budskapet var följande: ”För att rädda det som räddas kan så krävs det nu extraordinära insatser och att det måste ske snabbt”.

Att vara ung i Sápmi idag med drömmar om ett liv som renskötare, ett liv som gått i arv och som är så hårt knutet kring identitet, kultur och innerlig lycka kan ibland kännas avlägset för min del. Det genomborras av rättstvister, domstolar, samehat, högt rovdjurstryck och okunskap hos den svenska befolkningen.

Ibland känns det som att det är otroligt mycket motgångar- och hur kommer det sig då att så många vill bli renskötare idag?
Detta är en fråga som jag får väldigt ofta, och jag vet knappt hur jag ska förklara VARFÖR det är värt att kämpa för, VARFÖR jag vägrar släppa taget om möjligheten till att leva det livet. Jag tror det inte går att sätta ord på.

Det är lite av det som är min förhoppning med denna bloggen. Att man ska få se och läsa om VARFÖR vi vägrar ge upp kampen om det liv vi blev födda in i. Varför det är en omöjllighet att tänka sig ett annat liv… och kanske öka kunskapen bland de som läser.

Mitt paradis.-Grötvallsjön, Idre, Norra Dalarna

Om janniestaffansson

Jag bor i Göteborg sen fyra år tillbaks, vars jag studerar kemi på universitetet. Uppvuxen i Storsätern (norra dalarna) och medlem i Idre Sameby. --Familjen-Träning-Bovtsh-resa-klimatfrågor-Språket-Vaajmoe-Skratta-Dansa-testa nya saker-Strosa-Vinter--
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Jijnjevaerie och rovdjurstryck

  1. Ylva Maria skriver:

    Sáminuorra bara kokar! Heja er, heja heja heja!

  2. martinlundholm skriver:

    Innan jag började läsa samers bloggar var nog min vaga uppfattning, om jag ens hade nån, att samer var kufar som levde på bidrag från staten och att de antagligen utnyttjade rovdjursersättningen så långt möjligt. Man har också hört att samer ”gnäller” mer än andra när något produktivt händer på deras marker och att de är allmänt bakåtsträvande. Snacka om att jag var felunderrättad! Tack vare bloggar som denna, Lyckliga Jag, Försvinn ur min åsikt, Sophia Rehnfjell och många andra så har jag lärt mig att verkligheten ser helt annorlunda ut. Vi ”andra” har så otroligt mycket att lära av samernas samhälle och kultur och det är bara att konstatera att det är samekvinnorna som går i bräschen för att informera oss om detta. Fördomarna har låtits växa under alltför lång tid, men i takt med att fönster öppnats in till samernas värld så borde det gå att ändra på detta. Jag hoppas att alla tjejerna på Dåtid, Nutid och Framtid fortsätter att jobba för en framtid. Ge inte upp!

  3. Ping: Böcker om samer | Martin Lundholm

Kommentera

