SANKS konferens och LSU Forum

Hej!

Förra veckan bestod av ett evigt kajkande för mig. Onsdag och torsdag deltog jag på SANKS- konferensen 2010 i Kárašjohka, som handlade om den psykiska hälsan hos renskötare och självmord bland urfolksungdom. Många duktiga föreläsare deltog och även om ämnet var väldigt tungt så är jag tacksam över att det lyftes. Tydligt var att alla inblandade i rennäringen pekade på samma sak vad gäller renskötares psykiska hälsa. Den yttre pressen, intrång i betesmarker, rovdjurspolitik, ekonomin och helt enkelt känslan av att man inte har någon egen kontroll över sin egen situation upplevdes som stressande. Terje Ruong, som har gjort intervjuer med unga renskötare menade att den arbetsrelaterade stressen är väldigt påtaglig bland dagens renskötare.

Andra dagen berättade Rod McCormick, Doktor i psykologi och mohawk från Kanada om hur de hade arbetat med att förebygga självmord bland sitt folk. Det intressanta var att de faktiskt hade vågat använda sig av egna metoder, dvs. inte enbart arbetat med västvärldens psykoterapi. Bl.a. så deltog ungdomarna vid olika ceremonier, som att få ett indiannamn som innebar att de blev en del av sitt samhälle. Enligt Rod McCormick så bidrog detta till att ungdomarna kände en tillhörighet till sitt folk som i sin tur gjorde att de mådde bättre. Jag hade kunnat skriva en hel uppsats om McCormicks föreläsning, men jag tror inte jag ska göra det här. Jag hoppas hursomhelst att kunna hålla kontakten med honom, eftersom jag tror att vi i Sáminuorra kan ha bra utbyte med honom i dessa frågor.

Efter Kárašjohka bar det vidare till Stockholm och LSU forum 2010. www.lsu.se

 

Temat i år var ungas engagemang och jag var inbjuden att delta i en paneldebatt om ungdomsorganisationernas klimatarbete. Anledningen var att de på LSU har hört så mycket bra om Sáminuorras klimat- och miljöarbete. Andra i panelen var Lovisa Nilsson från Fältbiologerna, Per Rosenqvist från miljödepartementet och Carl Mossfeldt VD på Tällberg foundation.

I korta drag var mitt budskap ungefär såhär: För Sáminuorra är klimatfrågan viktigt eftersom klimatet och miljön angår oss unga samer i allra högsta grad. Vi i arktiskt område är de som först ser klimatförändringarna och vi påverkas av dem direkt eftersom våra traditionella näringar påverkas av dem. Naturen är grunden för den samiska kulturen och om den hotas så hotas hela vår kultur.

Det var den korta versionen, om någon vill ha den långa versionen får man kontakta mig. 😉 Annars träffade jag både LSU:s ordförande Seher Yilmaz och pratade med ordförande för Turkiska ungdomsförbundet Alev Akbas.

Det var himla bra dagar och jag lärde mig mycket!

Imorgon bär det iväg till Sametingets framtidskonferens i Lycksele och till helgen blir det fotboll på Allhelgona Cupen! Vi kanske ses där? 😀

Sedan laddar vi om till styrelsemöte i Jokkmokk 13-14 november och rykten säger att det är en riktigt bra medlemsaktivitet på gång då! 😉

Hade!

//Helena

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

