Det kom ett brev..

…till Sáminuorra. Hör av er till Li om ni vill vidga era vyer!

Hej!
Jag heter Li och går nu mitt tredje och sista år på en gymnasieskola i Stockholm. I och med detta ska jag planera och genomföra ett fritt valt projektarbete som ska presenteras i början av april. Jag har sedan ett par år tillbaka velat åka iväg och volontärarbeta efter studenten, men så slogs jag av tanken att jag kanske skulle kunna sammanföra en sådan resa med mitt projektarbete. Problemet var att det var så väldigt dyrt och att det skulle ligga så långt bort.
Så när jag satt där och snurrade på en jordglob, insåg jag plötsligt hur lite jag har sett av mitt eget hemland. Men framför allt insåg jag hur lite jag känner till om samerna. Faktum är att jag nästan inte vet någonting alls om dem, och det verkar som om jag är långt ifrån ensam om denna kunskapsbrist. Men i och med detta har jag blivit otroligt nyfiken och intresserad av att lära mig om denna annorlunda, spännande kultur och dess människor!

Min fråga är helt enkelt om det skulle finnas någon som helst möjlighet för mig att besöka eller allra helst leva med en samisk familj under en vecka? Alternativt göra ett utbyte, alltså att en samisk ungdom får komma och bo hos min familj i Stockholm under en önskad tidsperiod.
Min tanke var att redovisa projektet i form av en bok med egna bilder, fakta om samernas historia, hur de lever idag och hur det kan komma att se ut i framtiden. Finns möjligheten och tiden skulle jag också gärna fördjupa mig i samspelet mellan den samiska kulturen och naturen samt rennäringen. Syftet med projektet skulle vara att öka min egen och mina klasskamraters kunskap om Sveriges ursprungsbefolkning. Denna folkgrupp som historievetarna har gjort till ett tomt, svart hål i våra böcker.

Jag är otroligt tacksam för alla svar!

Vänliga hälsningar
Li von Sydow

li.vonsydow@hotmail.com

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

