En Tredje del

Jag har lyckats med den fantastiskt lätta bedriften att glömma bort vilken dag vi gjorde vad. Men då vi kom fram fredag den sjätte augusti antar jag att vi började med våra workshops under början av veckan efteråt.

Som Isak redan sagt så var det fyra stycken: 1. De fyra elementen, 2. Förhållandet mellan Människa och natur, 3. Tradition och kunskap, 4. Språk och kultur.

För kunna ta vara på så mycket av informationen och kunskapen som möjligt bestämde vi fyra oss för att delta i en grupp var. Dessa workshops vara rätt djupgående och varade resten av veckan och vi ska färdigställa dem här hemma.

Jag hamnade i Jon Isaks grupp, De Fyra Elementen, och vi var fyra stycken. Victoria från Danmark, en söt liten tant från Grönland jag inte minns namnet på, Jon Isak och jag. Eftersom tantens engelska inte var speciellt bra så bestämdes det ganska snart att danska skulle vara gruppens modersmål. Det tog ett tag innan jag märkte att de faktiskt pratade och inte bara gjorde brunstläten. Efter några timmar förstod jag meningar också. Vid den tidpunkten hade vi betat igenom ett gäng frågor som samtliga grupper fått ta del av, jag sparade också dessa men glömde dem såklart hemma på skrivbordet.

Men vår workshop gick i alla fall ut på att klargöra hur vi använder oss av dessa fyra element och gjort dem till en del av vårat dagliga liv. Såsom: Torka kläder och röka kött, som jag förövrigt skrivit en utförlig rapport på och tänkte dela med mig av så småningom, vilka hamnade under eld. Vatten, vilket också innebär snö, som nog är det element vi använder oss mest av. Jord, bygga en torvkåta och så vidare. Vi hann med att göra en lista på saker vi skulle berätta om och lägga ned i kistan, dessa saker ska göras på hemmaplan bestämde vi, då vi tyckte att tiden inte räckte till.

Vi hann dock med att berätta om våra hemtrakter, men mest av allt lyssna. Då Herr Gaelok, som Harren så vackert uttryckte det, har historieberättargåvan. Tiden gick alldeles för snabbt under dessa möten och kaffet tog slut alldeles för fort. Den värsta dagen jag var med om var när jag tog en sovmorgon, kaffet var slut och det skulle bryggas mer kaffe förrän efter lunchen var avklarad. Grymma värld. Det är sådant som skapar hat.

Som Isak nämnde så ska informationen vi samlar och skriver ihop läggas ned i kulturell och traditionell kista som sedan ska spridas inom Tyskland till en början och förhoppningsvis fler länder inom Europa.

Angående min guide till hur man röker kött, jag försökte skriva den på förmiddagen på sista lördagen… Efter två veckors brist på sömn blir resultatet inte imponerande, man skulle nästan kunna tro att det var jag som skrev uppsatsen om kon (http://www.youtube.com/watch?v=Jxb-XfzPguM).

Så, för allas säkerhet, försök er inte på det här hemma. Måhända att det inte slutar i fysisk skada för utövaren, men psykisk påfrestning och slöseri på kött är oundvikligt.

How to smoke meat: First you cut the reindeer, or whatever kind of animal you would like to use for this project, in pieces that you like. Preferably the animal is dead. This will usually take a couple of hours. Then you choose the pieces you like to have smoked and salt them. The salt you use has to be crude.You then put some salt inside a bin, or a container of some sort, athin layer in the bottom will do the trick. Rub some more salt on the meat and make a layer of meat in the bottom and put some more salt on the pieces and continue doing this until you have salted all of the meat and put them on top of each other inside the bin and let it stay inside the bin for one night. You can experiment with how much salt you use and how long you smoke it to fit you the best. To smoke it you have to have a closed environment, like a tipi or tchum or lávvu. Make a fire and let it burn for a while before hanging up the meat for smoking. Smoke it for a day and will be finished, it’s amazing.

– Pavva

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

