This is miss President speaking ;)

Nu är det min tur att testa bloggen. Jag har envist väntat in min nya dator, så jag skulle få skriva från den.. Sa jag att det var en macbook? 😉

Jag skulle egentligen skriva på samiska, men har inte lyckats få samiska fonter installerade på datorn ännu. Så jag hoppas att vi har nån tekniskt intresserad typ på nästa styrelsemöte som kan fixa det åt mig.

Nu är faktiskt sommaren slut, sitter uppe i ett höstigt Guovdageaidnu och har svårt att tro att bara för en vecka sen var den shorts-och-linne-väder nere i Bienjedaelie/ Funäsdalen. Hela juli månad har jag varit uppe i the place- Ritsem! Har verkligen fått ladda batterierna och känner mig helt peppad inför en ny höst med allt Sáminuorra har att bjuda på! 🙂

Just nu så sitter jag och funderar på kommande styrelsemöte. 3-5 september ska nya styrelsen träffas för första gången sedan årsmötet i maj.  Ska verkligen bli kul att se vad för visioner vi har för hösten! Ska också bli kul att välkomna in Pavva, Elena, Jannie och Isak på allvar! Ubmeje är platsen, och ryktena säger att det händer mycket för samer i Ubmeje den helgen. Bl.a. ska vi gå på 50-öres jojkkonsert. Veckan innan så kommer vi också ha en plats på glashuset i Ubmeje, där en viss Sara-Helén ska visa upp Sáminuorra från sin bästa sida. Kontakta henne för med info!

Annars så startar planeringen för höstens alla aktiviteter nu. Jag har skickat in ansökningar för vaajmoe- sjung för livet, som är namnet på Sáminuorras kör. Idén kläcktes av medlemmar på årsmötet när vi på lördagsnatten hade allsång på hotellet. En viss Halvard Rundberg spelade gitarr och spontant sjöng vi allt vi kom på. Vilken känsla- så bra vi hade det i varandras sällskap när vi bokstavligen sjöng för livet. Vi kom på att denna känsla borde bevaras och delas med andra. Om Sáminuorra startade en kör, så skulle andra få se den livsglädje vi utstrålar när vi sjunger. Detta ska för oss bli ett sätt att jobba med den psykiska ohälsan bland unga samer, fast på ett sätt som känns bra för oss.  Ett sätt för oss att markera att vi inte vill förlora fler vänner på grund av självmord och att vi inte vill att våra vänner ska må dåligt. Men samtidigt ska vi unga samer ha roligt ihop när vi ses. Därför ska vi sjunga ihop. Jag hoppas verkligen att vi ska få bidrag för vaajmoe-sjung för livet så att kören ska kunna startas redan i höst. Detta är verkligen en sak som ligger mig varmt om hjärtat.

För övrigt består nya AU, arbetsutskottet i styrelsen (vi som sliter som slavar 😉 ) av mig- jodiheaddji/ordförande, Mattias Harr-nubbin jodiheaddji/vice ordförande Lea Simma-cálli/sekreterare, Per-Jonas Partapuoli-ruhtadoalli/kassör och Sara-Helén Persson-lahttu/ledamot. Det är vi som tar alla fortlöpande beslut, mellan styrelsemötena. Om ni har ärenden ni behöver snabba beslut på är ett hett tips att kontakta någon av oss i AU.

Senast vi i AU träffades var under Sámiid Riikasearvis årsmöte i Hemavan i juni. Där hade vi tid för många kreativa möten, och man kan verkligen säga att vi har mycket visioner för kommande höst och vinter. Vi vill bli mer internationella kan jag avslöja, men mer säger jag inte innan styrelsemötet i Ubmeje. Så håll er uppdaterade på det som händer i höst!

Slutligen måste jag bara återigen berömma min styrelse! Det är ingen konst att vara ”miss president” med så duktiga och engagerade folk runt sig! Tänk allt de fixar; resa till Köpenhamn, resa till Bryssel, resa till Hannover, tjejgrupper, glashusutställingar i Ubmeje och ror ihop ett årsmöte med 100 deltagare som om det vore a piece of cake! Jag imponeras ständigt av dessa människor! Massa cred även till vår projektsamorndare Anna-Maria Fjellström som är lika ovärderlig som en renskötarfru. Fixar biffen och all markservice och håller oss ständigt uppdaterade! 😉 Vad vore vi utan dig?

Det var allt för denna gång, men det kommer mer, tro mig!

Hade!

//Helena

Jag och Per Jonas med nyinköpta sydismössor, påväg hem från SSR:s landsmöte i Hemavan i juni.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till This is miss President speaking ;)

  1. Pavva skriver:

    Välskrivet och ett tag ska du ha också, tänkte slänga upp en fortsättning till och se om det räckte för att känna mig klar med resan. Men nu väntar jag till imorgon, bara för att.

    En annan sak, jag vill saminuorra klistermärken.

  2. Helena skriver:

    vad vill du klistermärkena pavva? 😉

  3. Pavva skriver:

    Spread the word of Saami youths awesomeness! Klistermärken är ett väldigt bra sätt. Alla vill ha klistermärken, finns det några med den nya loggan?

  4. Helena skriver:

    ahaa… du vill HA klistermärken 😉

  5. Pavva skriver:

    Haha, jag tyckte väl att det framgick tillräckligt tydligt även om jag hoppade över ett ord. Jag ber om ursäkt för det då. Haha. Jävla besserwisser! -.-”

Kommentera

